עקשנות - למה זה טוב, ואיך להפוך עקשנות ליכולת התמדה

שלחי לחברה

מה טוב ומה רע בעקשנות  

תמיד אמרו לי שאני עקשנית, והדברים נאמרו בביקורת.
כיום, לאחר עבודה מרובה על עצמי, ובעקבות ליווי של אנשים אחרים בדרך שלהם לאושר, אני רואה מה גדול המחיר שגובה מאתנו העקשנות. בגלל העקשנות הלכתי פעמים רבות 'עם הראש בקיר', ולפעמים גם פגעתי באנשים. (וכאן אולי יורשה לי להתנצל בפומבי ולבקש את סליחתם.)
ויחד עם זאת, הפעם אני רוצה לדבר בשבחה של העקשנות, ולהצביע על נקודות החיוב והאור שהיא נושאת בכנפיה – על ההתמדה, שהיא האפשרות להגשים את הרצון שלנו ואת החלומות שלנו.
 

ילד עקשן - איך לתעל את האנרגיות שלו

כשילד עקשן זה כאילו לא טוב.
רק שיש משהו אחד שאולי פספסת - אולי הילד באמת כן יודע מה טוב בשבילו? בשבילה?
מה אם הוא צודק ואתה טועה? 
מה יקרה אם תאפשרי לה ללכת בכיוון שהיא רוצה?
הרבה פעמים הילדים הכי שווים, הכי מוכשרים, הכי חכמים, שנולדו עם מתנה נפלאה ונהדרת לעולם
יודעים כבר מגיל צעיר בדיוק מה הם רוצים לעשות.
אני ממליצה לאפשר להם לגלות את הרצון האותנטי שלהם, את ההנחיה הפנימית שלהם, את הכוחות והייחודיות שלהם,
במקום להפוך אותם לבובות שיעשו הכל כדי לקבל ממך תשומת לב, אהבה והערכה שלה הם ככ זקוקים.
 

אנשים בלי יכולת התמדה

הבעיה עם אנשים 'רוחניים', לפי ההכללה הרווחת לפחות, הינה שהם 'מעופפים', שאינם אנשי מעשה, שהם מדברים יפה, אבל במציאות לא קורה שום דבר.
אני הייתי אומרת שהרבה מהאנשים שאני אוהבת, ושהייתי רוצה לראות אותם יותר מוגשמים ומגשימים בעולם הזה, הינם נטולי עוצמה במידה מפתיעה – כי הם לא יודעים להתמיד.
אנשים עם התוכניות הכי יפות בעולם, שמדברים הכי יפה בעולם, עם רעיונות מבריקים ולב של זהב – ושום דבר לא קורה, שום דבר לא מוגשם, שום דבר לא הופך למציאות. למה?
כי הם לא עקשנים!!! כי את הכוחות שיש להם, את העוצמה האישית שלהם, הם מגייסים למטרות אחרות, ולא להתמדה. או שהם עושים את מה שחשוב להם, אבל לא מתמידים בכך.
 

ליצור עוצמה אישית עי תירגול יכולת התמדה

גם התמדה, כמו כל דבר אחר בחיינו, היא איכות שאפשר לרכוש. העקשנים שבינינו יוכלו וודאי לזהות את נסיבות החיים ש'יצרו' אותם בדפוס זה, או שהקלו על יצירתו.
אבל גם מי שאינו עקשן, גם מי שאף פעם לא תירגל התמדה – יכול להתחבר למוטיבציה שתעזור לו להתמיד, עי השאלה – בשביל מה שוווה לי לעשות את זה?
 

למה כדאי לך לפתח יכולת התמדה

התמדה היא, למעשה, עקשנות מוגזמת, ואין אף אחד שאני מכירה, ואפילו העקשנים ביותר, שלא יכול היה להרוויח, או שלא יכול היה לעשות שימוש בקצת יותר התמדה.
כיצד, אם כן, מפתחים התמדה?
תלמידים רבים שלי יכולים להעיד על כך שפיתוח כושר ההתמדה יכול להיות משימה מאתגרת, כייפית(!!!), וחשוב מכל – אפשרית!
 

איך מפתחים יכולת התמדה

כשאנחנו פוצחים במבצע גדול אנחנו מחפשים תכופות את הכרתם, תמיכתם והערכתם של האחרים בפרויקט. זוהי טעות נפוצה, אך חמורה ביותר!!!  הדבר נוטל מעוצמתנו ותכופות גם מעכב בעדנו.
לאחר שבחרנו לקחת על עצמנו מחויבות כלשהי, מותר, ואולי אפילו עדיף לא לספר על כך לאיש, או רק למעט מאוד אנשים, שלבטח יתמכו בנו.
השאילה בעצתם של אחרים הינה מאוד במקומה בשלב שבו אנחנו עדיין בוחנים את הנושא, וטרם קיבלנו החלטה, אך לאחר שקיבלנו את ההחלטה, ושוב – בהנחה שאנחנו עומדים לפעול באופן מתון ושקול, ממקום של התמדה - כדאי שנתחיל לפעול מעט ולאט, במקום לאפשר לאחרים להכנס עם האנרגיות שלהם לתוך הפרויקט שלנו, כמו שכתבתי במאמר על למה לא לספר לחבריםהנה הלינק.
 
הפתגם "אל יתהלל חוגר כמפתח" מציע לנו בצדק שלא לנסות ולהרוויח הכרה והערכה מהסביבה בטרם הגענו לתוצאות כלשהן, אלא להתאזר בסבלנות, לעבוד בהתמדה – ואז להרוויח הרבה יותר הכרה והערכה, כשכבר מגיע לנו.
 
נכון שקשה להמשיך בהתמדה בלא גמול בצורה של הערכה, אך הגמול צריך לבוא מאתנו, מתוך זה שאנחנו עושים מה שאנחנו אוהבים ומאמינים בו. זה מה שיתן לנו את הכוח להתמיד, ואל לנו להיות תלויים באחרים לשם קבלת גמול על הדברים שאנחנו עושים למען עצמנו!
 

עוד טיפים לפיתוח יכולת התמדה

התמדה ומוטיבציה הם דברים שצריך לתחזק מדי יום, ועדיף באופן שרק אנחנו יכולים לעשות. למשל:

  • נוכל להזכיר לעצמנו מדי יום, לאחר התירגול היומי, עד כמה אנחנו מעריכים את עצמנו על כך שעמדנו במטרה ששמנו לעצמנו והצלחנו להתמיד;
  • נוכל ממש להחמיא לעצמנו, ולאמר לעצמנו 'יופי!' (נסו לעשות זאת בקול רם, וראו כמה טוב זה מרגיש...);
  • נוכל לפנק את עצמנו בכמה דקות של מנוחה, בקוביית שוקולד, או בכל דרך אחרת הנראית לנו הולמת;
  • ועוד, ועוד...

 
העיקר –
שנמשיך בהתמדה, שנדע שהצמיחה האישית לעולם אינה מסתיימת, שתמיד תהיינה עוד ועוד מטרות, ושתמיד אפשר, מותר ורצוי להגשים אותן, ושנזכה להנות מפירות עמלנו!
"יגעתי ומצאתי" – תאמין!!!
 
© מיכל רון, מרץ 2004

מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה

הצהרה: מיכל רון איננה רופאה, תזונאית, דיאטנית או נטורפתית, ושירותי היעוץ והליווי מתבססים על ידע אישי ונסיון מצטבר. יש לראות את הכתוב באתר זה כהמלצה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מסוג כלשהו.

WhatsApp icon by Icons8