איך להתכונן לראיון עבודה ולהרגיש ביטחון עצמי

שלחי לחברה

איך להתכונן לראיון עבודה – בלי מתח

להתכונן לראיון עבודה זה בעצם להתכונן פגישה אישית אם בן אדם אחר. לכן בפגישה אישית אפשר ללמוד המון על איך אתה מתפקד בראיון עבודה, ואפשר לעזור לך להתכונן לראיון עבודה. 
לדוגמא: באחת הפגישת שאלתי בעצתה של אחת התלמידות שלי  אבל לא קיבלתי תשובה. במקום – היא היתה עסוקה בלהסביר לי שהיא בסדר.
במקרה או שלא במקרה, אותה תלמידה הקדישה כשנתיים מחייה כדי לריב עם מישהו שאיכזב אותה מאוד, ושלדעתה הוא 'לא בסדר'.
הרבה פעמים אנחנו חושבים על אנשים אחרים שהם 'לא בסדר', או עסוקים בשאלה אם אנחנו בסדר. אם אנחנו ממש בתוך זה – זה מעסיק את הדעת ואי אפשר לעזוב את זה, וזה מאוד מפריע בראיון עבודה.
כדי להתכונן לראיון עבודה כדאי לרפא את צורת החשיבה הזו. איך? בהמשך המאמר.
 

איך להתכונן לראיון עבודה – להרגיש ביטחון עצמי

כדי להתכונן לראיון עבודה כדאי לוותר על הביקורת, על השיפוט העצמי והחיצוני של מי 'בסדר' ומי 'לא בסדר'. אבל בראיון עבודה יש עוד בעיה שעולה, בעיקר אצל אנשים שבודקים מי מעליהם ומי מתחת.
בוא נחשוב על ההורים שלך, למשל. לכאורה הם מעל – הם מבוגרים יותר, הם האחראים, הם אלה שבחרו להביא אותנו לעולם. אבל למעשה, כמו כל בן-אדם אחר, גם הם לפעמים 'מתחת' – לפעמים הם פחות מבינים, פחות יכולים או פחות רוצים מאתנו. ואז נוצרת חוסר התאמה בין המציאות-לכאורה שבה הם 'מעל' ואנחנו 'מתחת', ובין המציאות בפועל, שבה אנחנו, לכאורה, 'מעל', והם 'מתחת'.
הבאתי בכוונה דוגמא שברורה לכולם, וכאילו לא קשורה לראיון עבודה, אבל כדי להתכונן לראיון עבודה – וגם לעבודה שתבוא בעקבותיו, כדאי להיות מודעים לכך שהמראיינת היא אולי כרגע מעלינו – כי היא תקבע אם נעבור או לא, אבל אולי היא גם מתחתינו – כי לפעמים אנחנו מועמדים לעבודה יותר גבוהה משלה.
אם חוסר ההתאמה הזה במעמד של ראיון העבודה – יש עוד משהו שכדאי לך לפתור כדי להתכונן לראיון עבודה.
אז מה עושים?
 

איך להתכונן לראיון עבודה – מה לענות כששואלים אותך...

אם משהו מפריע לך בראיון העבודה, אם הבעיה הגדולה שלך להתכונן לראיון עבודה היא העובדה שאתה מאוד לחוץ או מאוד כועס בראיונות עבודה, או אם יש לך כל בעיה אחרת שאתה לא יודע איך להתכונן לראיון עבודה,
הצעד הראשון הוא מודעות: פשוט לראות את זה!
גם אם משהו מאוד מציק או מאוד מכעיס, גם אתה ממש צריך או ממש רוצה את העבודה הזאת, גם אם אתה פוחד או לא מאמין שתקבל אותה, או להיפך – מאמין שהעבודה הזאת היא שלך בטוח, הטיפ הכי טוב שאני יכולה לתת לשאלה 'איך להתכונן לראיון עבודה' הוא להרגיש נוח!
איך מתכוננים למצב כמו ראיון עבודה?
לוקחים איזשהו מקרה שמציק לנו בחיים, או עושים דמיון מודרך על ראיון עבודה, לראות איך אנחנו חושבים שזה צריך להיות, לראות איך ראיון העבודה קורה בפועל, להכיר בכך שהדברים אינם כמו שאנחנו חושבים שהם 'צריכים' להיות, ולהסכים לזה שהדברים יהיו בסדר ללא קשר לאיך שהם יהיו.
 

איך להתכונן לראיון עבודה – להרגיש רגועים

כדי להתכונן לראיון עבודה כדאי אולי לאמץ דרך חשיבה חדשה.
הנזיר הבודהיסטי טיך נהאת האן אומר שקיום הימין מגדיר את קיומו של השמאל. אם למקל יש צד ימני, יהיה לו גם צד שמאלי. זה לא הולך בשום צורה אחרת.
באותו האופן, כשאנחנו מחפשים מי נמצא מתחתנו, ברמה המודעת או הלא מודעת, אנחנו נשים לב גם כל הזמן למי שנמצא מעלינו, או במלים אחרות – לעולם נרגיש גם רגשי נחיתות, לא בסדר, חוסר בטחון עצמי, וכדומה.
אותה הבחורה שהיתה עסוקה בלהגיד שהיא בסדר והשני לא, ושאוהבת, לדבריה, להרגיש 'מעל', לא קלטה עד שנפגשנו שכל זמן שהיא מחפשת מי נמצא מתחתיה היא גורמת לעצמה רק סבל, משום שברמה הלא מודעת היא מסתכלת גם על כל מי שמעליה, וסובלת מרגשי נחיתות.
הפסל ברנקוזי אמר שבני-אדם תכופות אומללים משום שהם רואים את החיים כפירמידה, כשכל אחד מנסה להגיע למעלה, ובעצם – אפשר לראות את האנושות גם כמו שדה פרחים – כל אחד בפני עצמו הוא יחיד ומיוחד, כל אחד בפני עצמו הוא טוב, מושלם ובסדר! וזו גישה הרבה יותר מוצלחת לענות איתה לשאלה איך להתכונן לראיון עבודה. ולכל אחד מאתנו יש מתנה שרק הוא יכול לתת לעולם - ובשביל זה אנחנו פה!
אם אתה רוצה להגיע לראיון העבודה ממקום של ביטחון עצמי – תזכיר לעצמך שלפעמים אתה מעל, ולפעמים אתה מתחת, לפעמים אתה מצליח יותר, ולפעמים אתה מצליח פחות – כמו כל אדם אחר.
אז איך להתכונן לראיון עבודה? להתייחס למראיין כאל אדם – לא לפחד עליו משום שהוא מעליך, ולא להתנשא מעליו כאילו שהוא פחות ממך.
 

סיכום: איך לעבור ראיון עבודה בהצלחה

התשובה האחרונה לגבי איך להתכונן לראיון עבודה נוגעת לאמונות שלך. האם אתה מאמין ברוחניות? האם אתה מאמין בהכוונה אלוהית? האם אתה מאמין שהכל לטובה? האם כבר יצא לך לחוות משהו שנראה היה כאסון, אבל בדיעבד היה מתנה גדולה?
האופציה היחידה לרגשי נחיתות, לחוסר בטחון עצמי, לדאגות ולתחושה כללית של 'לא בסדר', או – הדרך היחידה שלנו להגיע למצב של בטחון עצמי ושל להרגיש כן 'בסדר', היא להבין שאין 'בסדר' ו'לא בסדר', אין 'מעל' ו'מתחת'.
הדרך הכי טובה להתכונן לראיון עבודה היא לזכור שכולם בסדר, גם אם זה לא נראה לך ככה, ושאפילו אתה בסדר – גם אם זה לא מרגיש לך ככה.
 
שיהיה בהצלחה,
© מיכל רון, דצמבר 2008 

מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה

הצהרה: מיכל רון איננה רופאה, תזונאית, דיאטנית או נטורפתית, ושירותי היעוץ והליווי מתבססים על ידע אישי ונסיון מצטבר. יש לראות את הכתוב באתר זה כהמלצה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מסוג כלשהו.

WhatsApp icon by Icons8