5 טיפים לפיתוח התמדה

מתי צריך התמדה? כשקשה לנו לעשות דברים

לפעמים קשה לנו. אנחנו רוצים לעשות משהו ולא מצליחים, אנחנו יודעים שאפשר, שאנחנו יכולים, ובכל זאת – זה לא קורה. זה הזמן שבו אנחנו זקוקים להתמדה יותר מכל.
לכולנו זה קורה מדי פעם, הבעיה מתחילה כשזה כרוני, כשכושר ההתמדה שלנו פגום ככ ששום דבר לא מגיע לסיום, כשהכל תקוע.
אז מה בכל זאת אפשר לעשות?
 

1. טיפ ראשון לפיתוח התמדה - בחירת משימות ריאליות!!!

לפני שרוצים לטפס על האוורסט, מה עם הגבעה ממול? אולי לטפס כל יום את המדרגות, במקום לקחת את המעלית? או ללכת במקום לנסוע?
כמובן, הרבה יותר סקסי לטפס את האוורסט – אפשר לספר על כך ליותר אנשים, לעשות יותר רעש, לתכנן יותר תכניות, אבל אז גם ה'פלופ' יותר גדול, תחושת הכשלון יותר צורבת, וגם הדימוי העצמי שלנו סובל...
קשה מאוד לפתח התמדה אם המשימה שלנו מופרכת. כמובן, יש אנשים שיש להם ככ הרבה יכולת התמדה שהם יצליחו להגשים גם את החלום הכי פרוע, אבל בשביל ההתחלה, בשביל להצליח בחיי היומיום – כדאי לבחור משימות ריאליות.
 
מי שעבר סדנה של מדיטצית ויפסנה לפי גואנקה יודע שבסופה מנחים את האנשים להתחיל לשבת שעתיים כל יום – שעה בבוקר ושעה בערב. אני ישבתי במשך מספר שנים שעה בכל יום, ולפעמים ישבתי שעתיים ביום. נראה לי כיום שמדובר בנסיון לטפס על האוורסט, ולחינם.
כמובן, מי שמסוגל לעשות זאת – נפלא ונהדר, אך מלמדת את התלמידים שלי מדיטציה של 10 דקות כל יום – בלבד. הנה הלינק. כך, אין להם תירוץ להתחמק מן הישיבה היומית (בכל זאת, כל אחד יכול למצוא 10 דקות מדי יום כדי לתרגל מדיטציה, לעומת שעתיים), ולדעתי – עשר דקות של ריכוז הינן אפקטיביות יותר משעה של מחשבות רצות.
 

2. טיפ שני לפיתוח התמדה - קצת כל יום

כאשר מדובר במשימה גדולה – כשאנו רוצים להוציא לפועל פרויקט גדול, לשנות את חיינו, או דבר מה בסדר הגודל הזה, רובינו נוטים להתחיל בגדול, תוך השקעת הרבה מאמץ והרבה זמן, ולשכוח שהדברים פשוט אינם נבנים כך, ואז גם התמדה הופכת למשימה כמעט בלתי אפשרית.
אנשים, כמו רומא, לא נוצרו ביום אחד. יום אחד הם התחילו להיווצר, אך היה צורך בתשעה חודשים נוספים עד שזכינו להגיע לעולם, מספר שנים רב למדי עד שהפכנו למי שאנחנו, ולמעשה – עד רגע מותנו אנחנו ממשיכים להיווצר, להשתנות ולגדול (במקרה הטוב.) ככל שיכולת ההתמדה שלנו יותר מפותחת כך אנחנו ממשיכים בצמיחה האישית כל החיים שלנו, וככה גם הפרויקטים שבחרנו לעצמנו.
לפני שאנחנו ניגשים לעשיה, מן הראוי שנזכור כי כל דבר שאנחנו רוצים להוציא לפועל לוקח זמן, ולכן אנחנו זקוקים להתמדה, שהיא השילוב של סבלנות עם עשייה.  
למעשה, האופן הטבעי בו הדברים אמורים להתבצע הינו לאט לאט ומעט מעט – שזה המתכון הקלאסי להתמדה. הבעיה היא שרובינו לא מכירים את אופן הפעולה הזה, או שאיננו מתורגלים בו. אנחנו מעדיפים את שיטת ה'זבנג וגמרנו'. אבל, כאמור, הדברים פשוט אינם עובדים כך. אם אנחנו רוצים להוציא משהו אל הפועל כדאי שנדע מראש שנזקק להתמדה, נתכונן לכך, וניקח 'נשימה ארוכה'.
עוד על נושא זה אפשר לקרוא במאמר על הגשמה עצמית –  הנה הלינק
 

3. טיפ שלישי לפיתוח התמדה: עידוד עצמי ופירגון עצמי

משהו שיכול אולי לעזור לנו, הוא מה שלמדתי לאחר שנים רבות של תירגול: עצם העשיה היא שחשובה, ולא תוצאותיה. לא משנה אם נהנינו או לא, אם הצלחנו או לא, אם קרה מה שקיווינו או לא. מה שחשוב אלו אותן 10 דקות יומיות, בהן עשינו את מה שתכננו!
בזמן הזה אנחנו בונים את ההתמדה שלנו, ועם התמדה אפשר לעשות כל הזמן. זה כמו שריר שאולי בונים לכאורה לחינם, בחדר הכושר, אבל כשהנסיבות משתנות אנחנו עלולים לגלות שהשריר הזה מציל את החיים שלנו.
כדאי לזכור להגיד לעצמנו 'כל הכבוד', לתת לעצמנו חיזוק חיובי, אפילו קטן, על כל פעם שבה עשינו את מה שאמרנו שנעשה, ללא קשר לתוצאות העשיה, על כל פעם שבה אימנו את השריר של ההתמדה והצלחנו בכך.
 

4. טיפ רביעי לפיתוח התמדה: להכיר את עקרון ההתמדה

התמדה דומה לחסכון פנסיה, הצובר ריבית דריבית. העקרון שלפיו פועלת התמדה הוא עקרון מסוים ומאוד מוזר. לפי עקרון זה עדיף להשקיע 5 ש"ח כל יום מאשר 5,000 ש"ח באופן חד פעמי.
ברגיל, אם נחסוך בכל יום 5 ש"ח, נשאר בסוף השנה עם קצת יותר מ- 1,800 ש"ח. העקרון של התמדה פועל אחרת לגמרי!!! בעקרון לפיו פועלת ההתמדה אם משקיעים בכל יום 5 ש"ח גומרים את השנה עם 50,000 ש"ח (או יותר...) 10 דקות שמשקיעים בכל יום מצטברות לכשעה בשבוע, או ליומיים של מדיטציה בשנה. אך אותן עשר דקות יומיות תעשינה עבורנו תוך שנה, שנתיים או שלוש מה שגם חודשיים תמימים של מדיטציה לא יעשו עבורנו!
חשוב ועוזר לזכור זאת באותן פעמים, ימים ושעות שבהם כל מה שאנחנו עושים נראה חסר ערך, בבחינת 'מה כבר יוכלו לשנות בחיי עשר דקות?' – מחשבות שהן האויב הכי גדול של ההתמדה, משום שהן לא מכירות את עקרון ההתמדה.
 

5. טיפ חמישי לפיתוח התמדה: לקיחת אחריות, או - מחויבות

כאן אנחנו מגיעים לשלב חשוב ביותר, שרוב האנשים שאני מכירה אינם מודעים כלל לקיומו, או שהם 'מדלגים' עליו. קוראים לו מחויבות, או נטילת אחריות.
התמדה מבוססת על אמת – האמת היא שהדברים לוקחים זמן, שכדי להצליח צריך להשקיע לטווח ארוך, שאם אנחנו רוצים להוציא דברים לפועל אנחנו צריכים לקחת על כך את האחריות, ולהשקיע בהתמדה כדי שזה יקרה.
ולכן התמדה היא ההבדל בין ילדותיות לבגרות, ולכן התמדה היא מה שעושה את ההבדל בין הצלחה לכשלון.
 

סיכום: ניהול פרויקטים בעזרת התמדה

לפני שמתחילים לפעול, מן הראוי לעצור ולשאול את עצמנו: 'האם אני מוכנה לקחת על עצמי את המחויבות הזו?' 'האם אני מוכנה לקחת על עצמי את האחריות להוציא את זה לפועל? להגשים את זה?' האם יש לי מספיק התמדה הנדרשת להוציא את הפרויקט הזה לפועל?
התשובה אינה חייבת להיות חיובית! לפעמים אני מתלהבת מאוד ממשהו, אך יודעת שאינני מעוניינת להשקיע את הזמן או את המשאבים הדרושים כדי להוציא זאת לפועל.
כל דבר ניתן להוציא לפועל, אך המשאבים תמיד קיימים. לא לכולנו יש מספיק כוחות נפש הדרושים לשם התמדה בפרויקט לאורך זמן.
השאלה, לכן, אינה 'האם זה אפשרי?' אלא – 'האם אני מוכנה לעשות זאת?' או עדיף: 'האם אני מוכנה להתחייב לעשות זאת?'
 
שוב, רוב האנשים שאני מכירה אינם עוצרים לשאול את עצמם את השאלה הזו, ולכן – רוב ה'כשלונות' שהכרתי התרחשו לא משום ש'לא ניתן היה', אלא משום שאף אחד, כולל הוגי הרעיון, לא לקחו אחריות לדאוג לכך שהדברים אכן יקרו, ולאף אחד לא היתה את ההתמדה הדרושה כדי להוציא את הרעיון הזה לפועל.
 
כאן אולי חשוב להוסיף שאין די בקבלת המחויבות, אלא יש צורך לשוב ולתקף את אותה מחויבות מדי יום – וזו עצם מהותה של התמדה. כל יום מחדש צריך לשוב ולבחור ללכת באותה הדרך בה בחרנו – בהתמדה!
 

סיכום שני: חדשות רעות וחדשות טובות לגבי התמדה

החדשות הרעות לגבי התמדה הן שהתמדה היא תמיד קשה. אחרי למעלה מ- 8 שנים של תירגול מדיטציה מדי יום, עדיין קשה לי לעצור הכל ולשבת, ולו לעשר דקות בלבד, בדיוק כפי שהיה כשהתחלתי לתרגל מדיטציה, והדבר היחיד שהתחזק אצלי הוא כוח ההתמדה.
החדשות הטובות לגבי התמדה הן שלאחר שמונה שנים של תירגול מדיטציה, אני כבר פחות מאמינה ל'לא בא לי', ויותר מכירה ברווחים הממתינים לי בעקבות התירגול, רווחים שרובם הם תוצאה של פיתוח התמדה.
 
שיהיה בהצלחה,
© מיכל רון, מרץ 2004

 

מאמרים קשורים: 

הצהרה: מיכל רון איננה רופאה, תזונאית, דיאטנית או נטורפתית, ושירותי היעוץ והליווי מתבססים על ידע אישי ונסיון מצטבר. יש לראות את הכתוב באתר זה כהמלצה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מסוג כלשהו.